تاثیر سئو در فروش

استفاده از سئو برای افزایش فروش فروشگاه های آنلاین، یک استراتژی بسیار مهم برای رشد کسب و کار شما است.
اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، احتمالاً تاکنون استراتژی های متنوعی را برای بهبود سئو امتحان کرده اید. شاید شما در سئو تسلط زیادی نداشته باشید، اما با این وجود مطمئناً از اهمیت سئو در جذب ترافیک برای وب سایتتان آگاه هستید.
برای اینکه این بازدیدها برای کسب و کار شما ارزشمند تلقی شوند، باید فروش سایت شما را افزایش داده باشند. زمان زیادی طول نمی کشد تا متوجه شوید که استراتژی های ایجاد ترافیک برای سایت باید با فروش شما هماهنگ باشد.
چرا سئو مهم است؟
برای درک تاثیر سئو در فروش سایت، ابتدا باید از نحوه عملکرد فرایند سئو و بهینه سازی آگاه باشید. سئو یک فرآیند مستمر است که به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را از میان انبوهای از سایت ها پیدا کرده و به شما اطمینان میدهد که وب سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می شود. شما قطعا برای افزایش فروش به موتورهای جستجو نیاز دارید، چرا که باعث ایجاد ترافیک مرتبط با محصولات سایتتان می شود. این بازدیدکنندگان در واقع کاربرانی هستند که قابلیت تبدیل شدن به مشتری را دارند. هر چقدر کاربران بیشتری به مشتری تبدیل شوند، اصطلاحا نرخ تبدیل وب سایت بیشتر است. در نهایت کسب رتبه خوب در نتایج جستجو برای جذب ترافیکی که نرخ تبدیل بالایی داشته باشد، امری ضروری است.
بازدیدکنندگان وب سایت باید به مشتری تبدیل شوند تا شما هم بتوانید به تلاش کردن ادامه دهید و از پس هزینه ها برآیید. تا فروشی انجام نشود، سودی هم در کار نخواهد بود. سئو می تواند بخشی مهمی از استراتژی بازاریابی آنلاین شما و تغییر دهنده جهت بازی در افزایش فروش باشد.
آیا می دانستید روزانه بیش از 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود؟ بسیاری از این جستجوها در جهت یافتن محصولات و خدمات مورد نیاز کاربران هستند. این جستجوها مطمئنا شامل محصولات فروشگاه شما هم میگردد.
هرچه بتوانید ترافیک بهتری جذب کنید، شانس بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری خواهید داشت. اگر مطمئن نیستید که در حال حاضر کجا ایستاده اید، گوگل در هنگام رتبه بندی سایت ها فاکتورهای زیادی را در بحث سئو بررسی می کند. سئو بهتر موجب کسب رتبه های بالاتر شده و رتبه های بالا در نتایج جستجو، احتمال دیده شدن محصولات وب سایت شما را بیشتر می کند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مطالعه مطلب چرا سئو مهم است را پیشنهاد میکنیم.
چگونه می توان با سئو، فروش را افزایش داد؟
هر نوع بازاریابی برای وب سایت باید نتایج با ارزشی به همراه داشته باشد. استفاده از سئو برای افزایش فروش بسیار مهم است زیرا، در حالت ایده آل، می تواند مشتریان جدیدی را در تمام طول روز و شب ایجاد کند. وب سایت شما یک ابزار فروش قدرتمند است و حتی زمانی که در دسترس نیستید یا فروشگاه فیزیکی شما بسته است، برای کاربران در دسترس خواهد بود و محصولاتتان را میفروشد.
هدف شما باید این باشد که بازدیدکنندگان را به وب سایت خود هدایت کرده و آنها را به مشتریانی تبدیل کنید که حداقل یک بار یا به صورت ایده آل، به طور منظم از شما خرید کنند. اگر در حال جذب ترافیک برای وب سایت خود هستید و این بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل نمی شوند، متاسفانه در حال از دست دادن درآمد بالقوه زیادی هستید.
هنوز متقاعد نشده اید که سئو در فروش وب سایت عاملی بسیار ارزشمند است؟ آیا می‌دانستید که 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان در سال ۲۰21 به صورت آنلاین کالاهای خود را خریداری کرده‌اند؟ طبق بررسی وب سایت معروف Search Engine Journal، بیش از 25 درصد از افراد بر روی اولین نتیجه جستجو و بیش از 55 درصد، فقط روی سه نتیجه اول کلیک می کنند. تصور کنید که اگر در سه جایگاه اول نتایج جستجو باشید، چه فروش زیادی را تجربه می کنید و بالعکس اگر در نتایج جستجو نباشید، چه موقعیتی را از دست داده اید.
نکته دیگر اینکه این خریداران بالقوه سفارشات خود را فقط به صورت آنلاین انجام نمیدهند. آنها با استفاده از گوگل در مورد فروشگاه ها و ارائه دهندگان خدمات محلی تحقیق می کنند تا بهترین مجموعه مورد نظرشان را بیابند. طبق گقته وب سایت SocialMediaToday، 46 درصد از تمام جستجوهای انجام شده در گوگل با هدف کسب اطلاعات محلی انجام میشود و 97 درصد از کاربرانی که به دنبال یک کسب و کار محلی هستند، به صورت آنلاین را جستجو می کنند.
چند نکته برای افزایش فروش با سئو
افزایش فروش از طریق سئو نیازمند به یک تلاش مستمر خواهد بود، اما همانطور که قبلا گفته شد، زمانی که شما سئو را به درستی انجام دهید، می تواند نتیجه بخش باشد. هیچ فرمول بی نقص و کاملی برای سئو وجود ندارد. در عوض، استراتژی‌هایی برای سئو و بهبود نتایج وجود دارد که می‌توانید با آزمایش آنها ببینید کدامیک برای کسب‌وکار شما مفید است.
در ادامه نکاتی را در زمینه سئو مطرح کرده ایم که با در نظر گرفتن آنها می توانید به رشد فروش وب سایت خود کمک کنید.
1. انتخاب کلمه کلیدی مناسب
کلمات کلیدی راهنمای شما در سئو هستند، زیرا به شما کمک می کنند تا محتوای ارزشمندی برای خوانندگان تولید کنید. بهتر است کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید که ترافیک با کیفیتی ایجاد کنند و در عین حال آنقدر محبوب هم نباشند که میلیون ها نفر آنها را در روز جستجو کنند. به عنوان مثال، ممکن است هرگز نتوانید برای کلمه کلیدی دشوار”کفش” رتبه کسب کنید، اما مطمئناً میتوانید با کمی تلاش در جستجوی کلمه کلیدی “خرید کفش اسپرت مردانه پرداخت درب منزل” در رتبه یک گوگل قرار بگیرید.
2. تولید محتوای با کیفیت
هنگامی که مهم ترین کلمات کلیدی وب سایت خود را شناسایی کردید، برای جذب بازدیدکنندگان شروع به تولید محتوا برای آن کلمات کلیدی کنید. بر اساس نوع کلمات کلیدی اقدام به انتشار انواع مختلف محتوا مانند وبلاگ، محصول یا ویدئو کنید. محتوای خود را به گونه ای تولید کنید که اعتبار و ارزش بالایی داشته باشد. محتوا باید به گونه ای باشد که مشتریان بالقوه پس از خواندن و مشاهده آن، مطمئن شوند که شما برند قابل اعتمادی برای پاسخگویی به نیاز آنها هستید. فراموش نکنید که محتوای خود را برای دستگاه های موبایل هم مناسب سازی کنید تا جستجوگران محلی بتوانند شما را هنگام بیرون رفتن پیدا کنند.
3. بهینه سازی تصاویر محصولات
استفاده از تصاویر محصولات در یک فروشگاه آنلاین امری ضروریست. از آنجا که کاربران قادر به لمس محصولات در مرورگر نیستند، باید تصاویر واضحی از محصولات خود را به صفحات اضافه کنید.
استفاده از تصاویر واضح به کاربران کمک می کند تا تجربه بهتری از خرید داشته و قبل از خرید بتوانند محصولات مورد نظرشان را هر چه بهتر در ذهن خود مجسم کنند. با استفاده از تصاویر می توانید به توصیف جزییاتی بپردازید که کاربران را تشویق به خرید کند.
پیشنهاد می شود که قابلیت زوم کردن را به تصاویر اضافه کنید تا کاربران بتوانند نگاه دقیق تری به محصول داشته باشند. از نماهای مختلف از محصولات عکاسی کرده و آنها را در صفحه محصول آپلود کنید. همچنین در صورت امکان عکس 360 درجه به صفحه محصول اضافه کنید.
اضافه نمودن تگ Alt به تصاویر را هم از یاد نبرید تا موتورهای جستجو درک بهتری از تصاویر محصول داشته باشند. در غیر صورت موتورهای جستجو قادر به ایندکس صحیح تصاویر سایت نخواهند بود. در این راستا بهتر است از کلمات کلیدی مناسب در تگ Alt استفاده کنید. برای مطالع بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم مطلب ما درباره بهینه سازی تصاویر وب سایت را مطالعه کنید.
4. سئو داخلی
سئو داخلی را از یاد نبرید و این گونه به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای شما را راحت تر پیدا کنند. یاد بگیرید که چگونه باید از کلمات کلیدی خود به درستی استفاده کنید. ساختار محتوا باید به گونه ای باشد که خواندن آن برای کاربران آسان بوده موتورهای جستجو آن را به راحتی درک کنند. تمام صفحات وب سایت شما قبل از انتشار باید بهینه سازی شوند. اگر فروشگاه آنلاین هستید، توضیحات هر محصول باید منحصر به فرد بوده و با در نظر گرفتن استانداردهای موتورهای جستجو و خواسته های مشتریان نوشته شود. از کلمات کلیدی به درستی استفاده کرده و توضیحات هر محصول را به طور واضحی شرح دهید.
5. ارتقا تجربه کاربری (UX)
بازدیدکنندگان وب سایت صبر زیادی برای بارگذاری کامل صفحات کند ندارند. همچنین وب سایت هایی که پیمایش در آنها سخت است شانس زیادی برای نگه داشتن کاربران در خود ندارند. با بهبود زمان بارگذاری صفحه، بهینه سازی منوها و حذف لینک های نامعتبر، می توانید تجربه کاربری را ارتقا داده و احتمال خرید کاربران را افزایش دهید. تجربه کاربری که با نام UX نیز شناخته می شود قواعد متنوعی دارد.
6. بررسی محصول
بازدیدکنندگان وب سایت شما قبل از هر خریدی باید از کیفیت محصولات یا خدمات شما مطمئن شوند و به شما اعتماد کنند. اضافه کردن بخش نظرات به محصولات می تواند به کاربران کمک کند تا نظرات دیگر کاربران در مورد خدمات شما را خوانده و اطمینان بیشتری نسبت به برند شما کسب کنند.
7. سئوی محلی
همانطور که قبلا ذکر شد، کسب ترافیک از جستجوهای محلی برای کسب و کار شما ارزشمند هستند و می توانند پای کاربر را به محل کسب و کار شما بکشانند. به دنبال فرصت هایی برای استفاده از سئوی محلی باشید تا در جستجوهای مرتبط با شهر یا محله خود دیده شوید. از کلمات کلیدی محلی و صفحات فرود مناسب برای کمک به جذب این نوع ترافیک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که درصد بالایی از این نوع ترافیک از دستگاه های موبایل ایجاد شده و در نتیجه حتما محتوای صفحات فرود را برای این دستگاه ها بهینه سازی کنید.
8. اضافه نمودن صفحه سوالات متداول (FAQ)
سوالات متداول مشتریان شما چیست؟ برای پی بردن به این سوالات، صفحات رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید و از تیم پشتیبانی خود کمک بگیرید. مسائل رایجی که باعث تردید در خریداران می شود یا سؤالات رایجی که در مورد کسب و کار شما پرسیده می شود را شناسایی کنید. اگر بتوانید صفحه‌ای با هدف پاسخ به این پرسش ها ایجاد کنید، می‌توانید به کاربران کمک کنید تا بدون ترک وب‌سایت شما، تردیدهای خود را پشت سر بگذارند و اقدام به خرید کنند. صرفا با گذاشتن یک فرم تماس با ما، آنها را منتظر تماس یا ایمیلتان نگذارید.
9. مدیریت شهرت
مسئله مدیریت شهرت در بحث سئو نباید نادیده گرفته شود. منظور از مدیریت شهرت کنترل آن چیزیست که کاربران درباره کسب و کارتان در فضای آنلاین مطرح می کنند. مدیریت شهرت فاکتور مهمی در افزایش فروش با استفاده از سئو است.
کاری که باید انجام دهید این است که پا پیش گذاشته و ببینید کاربرانی که نام شما را جستجو می کنند با چه اطلاعاتی روبه رو می شوند. مدیریت شهرت شامل آیتم های زیر میشود:

حرفه ای بودن در تمامی حالات
بررسی نظرات آنلاین
پاسخ به نظرات منفی به صورت حرفه ای و مودبانه
تشویق کاربران راضی به نظر دادن

10. ساده کردن مراحل خرید
هنگامی که ترافیک وب سایت خود را افزایش داده و به بازدیدکنندگان اطمینان دادید که شما برند قابل اعتمادی هستید، روند تبدیل شدن کاربران به مشتری را ارزیابی کنید. فرایند خرید برای کاربرانی که تصمیم به خرید گرفته اند را به دقت بررسی کنید. آیا آنها مستقیماً می توانند از وب سایت شما خرید کنند؟ یا اینکه قبل از انجام سفارش باید با شما تماس بگیرند؟ فرایند خرید را برای آنها آسان کنید و با رفع موانع، مسیر فروش را هموار کنید.
جمع بندی
درک تاثیر جستجو در گوگل بر فروش آنلاین وب سایت شما، گامی ضروری برای رشد کسب و کار شما است. بهترین رویکرد در این بخش داشتن استراتژی یکپارچه ایست که همه مسائلی را که در اینجا مورد بحث قرار گرفته اند را در بر بگیرد. با داشتن این استراتژی می توانید بفهمید که چه کاربرانی را با چه دلیلی هدف قرار داده اید. وجود استراتژی مناسب به شما اطمینان میدهد که تلاش‌های شما در سئو در مسیر درستی است.
یک سئوکار یا شرکت سئو مجرب می تواند به شما در توسعه و اجرای یک استراتژی سئو کمک کرده و تلاش های شما در سئو را به فروش بالا منتهی کند. با کمک گرفتن از افراد باتجربه می توانید سرمایه گذاری مطمئنی در سئو داشته باشید و وب سایت خود را به یک کانال فروش سودآور تبدیل کنید.