خواب خوب برای بسیاری از افراد به یک رویا تبدیل شده است. آنها مدت زیادی در رختخواب می مانند و صفحه های مختلف تلفن همراه خود را ورق میزدنند، اما باز هم نمی توانند بخوابند.

نقل از ریدرز دایجست: این‌که همه‌گیری کرونا تأثیر بدی روی خواب گذاشته است، چیزی نیست که پوشیده باشد.

در این میان، بسیاری به دنبال راه حل های ساده ای مانند نوشیدن نوشیدنی های آرام بخش، چای یا امتحان کردن تشک جدید بوده اند. اما مؤثرترین ها می توانند ساده ترین ها باشند: مثل مطالعه قبل از خواب.

مطالعه پیش از خواب استرس را کاهش می‌دهد

جنیفر کائونگ، روانشناس و متخصص خواب و بی‌خوابی در مرکز خدمات اجتماعی مارکهام در انتاریو، کانادا، می‌گوید که «بیداری حواس از استرس، خوابیدن را برای ما سخت‌تر می‌کند». کتاب خواندن قبل از خواب آرامش بخش است، به تنفس آرام کمک می کند، فشار خون را کاهش می دهد و ضربان قلب را آرام می کند.

محققان دانشگاه ساسکس گزارش دادند که یک مطالعه 6 دقیقه ای قبل از خواب می تواند استرس را تا 68 درصد کاهش دهد. کونگ میگوید: آرامشی که از خواندن کتاب قبل از خواب حاصل می شود، استرس روزانه را کاهش می دهد و به شما می گوید که ذهن خود را آرام نگه دارید و روی آنچه می خوانید تمرکز کنید.

شما را از صفحه گوشی دور می‌کند

تماشای ویدیوها در صفحات وب و جستجو در اینترنت در حالی که در رختخواب هستید می تواند مضر به نظر برسد، اما همچنین می تواند ناشی از الگوی خواب بی قرار باشد. قرار گرفتن در معرض نور آبی روی صفحه گوشی باعث توقف تولید ملاتونین در بدن می شود که نقش کلیدی در خواب سالم دارد. همچنین می تواند منجر به مشکلات مزمن دیگری مانند افسردگی، دیابت یا بیماری قلبی شود.

اگر باید پیش از خواب سرگرم شوید، قدیمی‌ترین شکلش را امتحان کنید: کتاب

خواندن صفحه چاپی شما را از صفحه آبی آزاردهنده دور نگه می دارد و برخلاف گوشی های هوشمند، حرکت چشمان شما را بین حروف سیاه محدود می کند. شما را از نظر ذهنی فعال می کند و خواب بهتر و سالم تری خواهید داشت.

مغز شما را قوی‌تر می‌کند

مغز انسان نیز مانند بقیه بدن نیاز به ورزش و سالم ماندن دارد و مطالعه قبل از خواب یکی از بهترین راه ها برای ورزش ذهن است. طبق یک مطالعه در سال 2013، افراد مسن 32 درصد کمتر از همسالان خود دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند. (بیماری آلزایمر معمولا در افرادی با فعالیت ذهنی محدود رخ می دهد.)

مطالعه همچنین راهی برای تقویت حافظه کوتاه مدت شماست. هنگام خواندن یک رمان، باید جزئیات کوچک هر شخصیت و خط داستانی آنها را به خاطر بسپارید. هر بار که چیز جدیدی به مقاله اضافه می شود، مغز شما با اطلاعات قبلی که آن را تقویت می کند، ارتباط جدیدی برقرار می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید