ترس از تاریکی در مراحل رشد کودک رایج است. اگر بالغ هستید اما از تاریکی می ترسید، ممکن است به نیکوتوفوبیا مبتلا باشید.

در واقع، اضطراب زمانی ترس محسوب می شود که در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند.

اگر ترس از تاریکی باعث می شود فعالیت های خود را محدود کنید، از موقعیت های خاص دوری کنید و نگران نبودن نور باشید، ممکن است به نیکتوفوبیا مبتلا شده باشید.

در این مقاله می خواهیم در مورد علائم، علل و درمان نیکتوفوبیا صحبت کنیم.

نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی چیست؟

نیکتوفوبیا یا ترس از تاریکی چیست؟

کلمه نیکتوفوبیا از دو کلمه یونانی Niktos به معنی شب و phobos به معنای ترس گرفته شده است. نام های دیگری نیز در نیکتوفوبیا وجود دارد، از جمله:

  • اسکاتوفوبیا (scotophobia)؛
  • آکلوفوبیا (achluophobia)؛
  • لایگوفوبیا (lygophobia).

دانشمندان دریافته اند که تاریکی یک واکنش “وحشتناک” را ایجاد می کند که باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز می شود. این ماده شیمیایی بیش از حد معمول باعث اضطراب در فرد می شود.

برخی از افراد می توانند این اضطراب را آرام کنند، اما برخی دیگر نمی توانند آن را کنترل کنند و بزرگتر می کنند و در نتیجه ترس جدی ایجاد می کنند.

ترس از تاریکی در کودکان رایج است، اما با افزایش سن کاهش می یابد. این ترس در نوجوانی یا بزرگسالی به فوبیا تبدیل می شود.

علت های ترس از تاریکی؛ تغییرات مغزی تا احساس ناامنی

علاوه بر تغییرات مغزی که در کمبود نور و افزایش اضطراب می شود، ترس از تاریکی ممکن است با ترس خشونت آمیز یا حمله یک مهاجم بالقوه همراه باشد.

یعنی با ندیدن مکانی در تاریکی می توان تهدیدهای احتمالی را در کمین تاریکی تصور کرد.

بنابراین مهم ترین دلیل ترس از تاریکی مربوط به تاریکی نیست، بلکه به خطرات ناشناخته نهفته در آن مربوط می شود.

به همین دلیل است که سازندگان فیلم های ترسناک اغلب از تاریکی برای ترساندن بینندگان استفاده می کنند.

کارشناسان معتقدند تاریکی بر حواس طرف مقابل نیز تاثیر می گذارد.

فرد صدا را می شنود و حرکت را درک می کند، اما از آنجایی که نمی تواند منبع را ببیند، احتمالاً باعث ترس شدیدتر می شود.

ناامنی و عدم اعتماد به نفس نیز می تواند منجر به ترس از تاریکی شود، به خصوص اگر فرد در تنهایی بیشتر از تاریکی می ترسد.

برخی از روانکاوان معتقدند که ترس یک فرد از تاریکی ممکن است با اضطراب جدایی از شخصی که بیشتر به او وابسته است، به عنوان مثال والدین، مرتبط باشد.

در کودکان به دلیل اضطراب جدایی بسیار شایع تر است.

گاهی ممکن است انسان نداند که چرا تاریکی تا این حد بر او تأثیر می گذارد. این افراد معمولاً می گویند که از زمانی که آن را به یاد می آورند این ترس را دارند.

علائم ترس از تاریکی؛ از خوابیدن در نور گرفته تا حملات پانیک

خوابیدن با چراغ روشن کنار تخت یکی از نشانه های نیکتوفوبیا است
علائم نیکوتوفوبیا از فردی به فرد دیگر و شدت آن متفاوت است.

گاهی اوقات می تواند اضطراب خفیف باشد، گاهی اوقات می تواند منجر به حملات پانیک یا حملات ترس یا علائم فیزیکی شود.

در واقع، اگر از تاریکی می ترسید، معمولاً ممکن است این علائم را داشته باشید:

  • در هر محیط تاریکی عصبی خواهید بود.
  • تمایلی ندارید شب‌ها بیرون بروید؛
  • هنگامی که مجبور هستید مدتی را در تاریکی بگذرانید، علائم فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب، تعریق، تپش قلب و احساس بیماری را مشاهده می کنید.
  • برای خوابیدن باید یک چراغ خواب داشته باشید.

همچنین ممکن است علائم شدیدتری داشته باشید:

  • شما سعی می کنید از مکان های تاریک فرار کنید.
  • وقتی کسی شما را تشویق می کند که وارد یک مکان تاریک شوید، عصبانی یا حالت تدافعی می گیرید.
  • اصرار دارید شب ها در خانه بمانید و حتی رفتن به سینما یا مهمانی های شبانه برایتان سخت است.

نیکتوفوبیا، مانند همه ترس ها، معیارهای تشخیصی دارد که آن را از ترس های عمومی متمایز می کند.

پیامدهای ترس از تاریکی؛ تأثیر بر زندگی روزمره

یکی از پیامدهای نیکتوفوبیا اختلالات خواب است.

اگر ترس از تاریکی درمان نشود، قربانی ممکن است با عواقبی روبرو شود. گاهی اوقات ممکن است شخصی حتی در برخی فعالیت های اجتماعی یا حتی سرگرمی هایی مانند رفتن به سینما یا پیاده روی در شب شرکت نکند.

این افراد از اختلالات خواب شدید نیز رنج می برند. برخی دیگر نیز از خوابیدن در مکان های تاریک می ترسند و این اضطراب می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد.

طبق آزمایشی که روی بیش از 100 شرکت‌کننده انجام شد، افراد مبتلا به نیکتوفوبیا از مشکلات خواب شکایت دارند و خوابیدن در تاریکی را احساس ناراحتی می‌کنند.

حتی وقتی شب شد و مجبور شدند چراغ ها را خاموش کنند تا بخوابند، برخی از آنها به شدت مضطرب شدند.

با ترس از تاریکی مقابله کنید. برخورد با باورهای وحشتناک در مورد تاریکی

پزشکان نیکتوفوبیا را با دو هدف درمان می کنند:

  1. برخورد با باورهای ترسناک خود در مورد تاریکی؛
  2. شدت علائمی را که ممکن است فرد به دلیل ترس تجربه کند، کاهش دهند.

این روش می تواند ترکیبی از درمان های تخصصی (داروها و روان درمانی) و درمان های خانگی باشد.

درمان های خانگی برای نیکتوفوبیا

چند روش خانگی برای درمان نیکتوفوبیا:

۱. شناسایی عبارتی برای کاهش اضطراب

به این ترتیب می توانید جملاتی مانند «تاریک اما در امان هستم» را با خود تکرار کنید. این کار باعث کاهش اضطراب شما خواهد شد.

۲. تمرینات تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق

افکار مزاحم را از بین می برد تا بتوانید راحت تر بخوابید. برای انجام این کار، باید آگاهانه هوا را از طریق بینی خود دم و بازدم کنید. به آرامی و عمیق نفس بکشید و تمرکز خود را حفظ کنید.

۳. تمرکز بر تصاویر مثبت در تاریکی

در مورد حیوان خانگی یا بخشی از خانه که بیشتر مورد علاقه شماست فکر کنید.

۴. تمرین آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی

تصور کنید که باید دراز بکشید یا بنشینید و هر قسمت از بدنتان را شل کنید.

انجام این مراحل به بدن می آموزد که در مواجهه با تاریکی آرام شود و اضطراب را کاهش دهد. اگر این راهکارها ناکارآمد هستند، بهتر است با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

با ترس از تاریکی به روشی خاص رفتار کنید

برنامه درمانی تجویز شده توسط درمانگر ممکن است شامل گزینه های زیر باشد:

۱. درمان شناختی‌رفتاری

درمان شناختی-رفتاری به افراد کمک می کند تا در مورد این اختلال بحث کنند و بفهمند تاریکی چگونه بر مغز تأثیر می گذارد. متخصصان سلامت روان می توانند به شما کمک کنند تا افکار خاصی را که هنگام مواجهه با تاریکی باعث اضطراب شدید شما می شوند، شناسایی کنید. سپس توضیح می دهد که چگونه می توانید این ایده ها را در طول زمان مدیریت کنید.

۲. قرارگرفتن در موقعیت

به این فرآیند حساسیت زدایی می گویند. برخی از متخصصان سلامت روان بر این باورند که می توانند با نگه داشتن فرد در وضعیت حساس و افزایش تدریجی مدت زمان قرار گرفتن در معرض حساسیت خود را کاهش دهند.

در این روش ابتدا از شما خواسته می شود که مدتی را در تاریکی بگذرانید و سپس به تدریج زمان را افزایش دهید. هر بار که در تاریکی هستید، اضطراب شما کمتر از دفعه قبل فروکش می کند.

نکته مهم: فرآیند حساسیت زدایی باید زیر نظر متخصص انجام شود. استفاده خودسرانه از این روش به جای بهبود شرایط می تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.

۳. داروها

در صورت لزوم، پزشک ممکن است برای درمان موقت اضطراب یا بهبود خواب دارویی تجویز کند. در واقع، این داروها فقط علائم را تسکین می دهند و ترس زمینه ای را درمان نمی کنند یا علت اصلی را از بین نمی برند. برای درمان کامل و از بین بردن علل نیکتوفوبیا، تراپی و سایر درمان ها مورد نیاز است.

درمان برخی از ترس ها مانند نیکتوفوبیا تقریباً 90 درصد موفقیت آمیز است. بسیاری از درمان‌های این فوبیا از درمان شناختی رفتاری گرفته شده‌اند.

گاهی ممکن است افراد بیش از یک فوبیا داشته باشند.

آیا فوبیای خاصی داشته اید که توانسته باشید آن را درمان کنید ؟ لطفا در مورد آن با ما صحبت کنید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «ترس از تاریکی؛ علل، علائم و روش های درمان»

  1. اگرچه ترس از تاریکی بخشی از رشد طبیعی کودکان خردسال است، اما در نوجوانی و بزرگسالی غیرطبیعی است. ترس از تاریکی (نیکوتوفوبیا) در نوجوانی یک ترس نامناسب برای سن است که بزرگسالان ترس و اضطراب را در تاریکی تجربه کنند. فوبیا زمانی آشکار می شود که این نگرانی در مورد مکانیسم دفاعی طبیعی به یک مشکل پزشکی تبدیل شود. نیکوتوفوبیا یک ترس غیرمنطقی یا شدید از تاریکی است. افراد مبتلا به نیکوتوفوبیا احساس اضطراب، تنش و ناامنی در مورد تاریکی دارند.

  2. علائمی که به دلیل نیکوتوفوبیا تجربه می کنید مشابه علائمی است که در سایر ترس ها رخ می دهد. افراد مبتلا به این نوع فوبیا وقتی در تاریکی هستند، ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. علائم ممکن است با فعالیت های روزانه و عملکرد در مدرسه یا محل کار تداخل داشته باشد. همچنین می تواند به سلامت عمومی آسیب برساند.

    فوبیاهای مختلف علائم مشابهی دارند. این علائم می تواند جسمی یا روانی باشد. افراد مبتلا به نیکوتوفوبیا علائمی را در تاریکی تجربه می کنند و حتی زمانی که به آن فکر می کنند احساس استرس و اضطراب می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید