شبکه های اجتماعی عالی هستند و هیچ شکی در آن نیست. با چند کلیک ساده یا تنها چند لمس روی صفحه نمایش گوشی هوشمند، می توانیم با مردم در گوشه و کنار جهان ارتباط برقرار کنیم و بدون ترک خانه با فرهنگ و عادات آنها آشنا شویم. اما این سکه روی دیگری هم دارد و استفاده از شبکه های اجتماعی تنها با تاثیرات و نتایج مثبت همراه نیست. اعتیاد ناشی از شبکه های اجتماعی یکی از جنبه های منفی است که با آنها کار می کند. بر اساس برخی برآوردها، کاربران شبکه های اجتماعی به طور متوسط ​​2.5 ساعت در روز را صرف مشاهده آخرین به روز رسانی ها و سایر مطالب این شبکه ها می کنند. زمان قابل توجه، اگر کنترل نشود، می تواند روی بسیاری از چیزها، از زندگی شخصی گرفته تا کار و بهره وری تأثیر بگذارد. چگونه می توان اتکا به این شبکه ها را کنترل کرد و چگونه عملیات در این فضاها را مدیریت کرد؟ بعداً به شما خواهیم گفت.

12 راه برای مقابله موثر با حواس پرتی ناشی از شبکه های اجتماعی

۱. تعیین‌کردن هدف

با محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی می خواهید به چه چیزی برسید؟ طرح اقدام عملی برای محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی تا حد زیادی به پاسخی که به این سوال می دهید بستگی دارد.

ممکن است از گذراندن شب در شبکه های اجتماعی خسته شده باشید و بخواهید شب ها زود بخوابید. یکی از شبکه های اجتماعی استفاده شده ممکن است درگیری روحی بدی را برای شما ایجاد کرده باشد. همچنین ممکن است حواس‌تان به شبکه‌های اجتماعی پرت شود و بخواهید از شر آن خلاص شوید.

هدف خود را پیدا کنید و آن را روی کاغذ بنویسید. این کاغذ را در جایی که بیشتر روز جلوی چشم شماست بچسبانید و نقش یادآوری خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر فعالیت‌های اداری شما تأثیر می‌گذارد، کاغذ را روی صفحه در محل کار بچسبانید.

بنابراین اولین قدم تعیین هدف برای مقابله موثر با عوامل حواس پرتی از رسانه های اجتماعی است.

۲. شناسایی الگوهای رفتاری

اعتیاد به رسانه های اجتماعی معمولاً با یک علامت خاص شروع می شود. چه احساسات و عواطفی شما را به استفاده از رسانه های اجتماعی ترغیب می کند؟ معمولاً چه زمانی چنین احساسات و عواطفی پیدا می کنید؟ با یافتن پاسخ این سوالات، می‌توانید الگوی رفتاری خاصی را پیدا کنید و روی آن برای کنترل استفاده از رسانه‌های اجتماعی کار کنید.

با شناسایی این رفتارها می توانید بر تلاش خود تمرکز کنید. البته لازم نیست همه چیز را به یکباره تغییر دهید. با برداشتن گام های کوچک شروع کنید و اجازه دهید شرایط به مرور زمان تغییر کند.

۳. تغییر سیستم اطلاع‌رسانی شبکه های اجتماعی

عملکرد سیستم اطلاع رسانی رسانه های اجتماعی در گوشی های هوشمند این است که اجازه می دهد هر چیزی در صفحه اصلی ظاهر شود و به محض به روز رسانی یا دریافت پیام ها و موارد دیگر به شما اطلاع دهد. اکنون، هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که حواس‌تان پرت شود. خبر خوب این است که می توانید تنظیمات این سیستم اطلاع رسانی را به دلخواه تغییر دهید.

به عنوان مثال، می توانید پیام های اعلان را دیر ارسال کنید یا اصلاً ناپدید شوند. با این حال، می توانید تنظیمات را در هر زمان تغییر دهید و به حالت قبلی برگردید.

تغییر شکل گوشی هوشمند موجود راه حل دیگری است. به عنوان مثال، اگر در محل کار توسط شبکه های اجتماعی حواس تان پرت می شود، تلفن همراه خود را پشت میز خود بگذارید تا اگر پیام آموزنده ای روی صفحه نمایش آن ظاهر شد، از دید شما پنهان بماند.

۴. درنظرگرفتن برنامه صبحگاهی برای مقابله مؤثر با حواس‌پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی

آیا صبح که از خواب بیدار می شوید تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی را چک می کنید؟ اگر چنین است، شما ناخواسته وقت خود را برای مرور صفحات رسانه های اجتماعی تلف می کنید.

در صبح سعی کنید تا جایی که می توانید در برابر وسوسه اجتماعی شدن مقاومت کنید. با این حال، وقتی صبح یا در هر شرایط اضطراری مانند آن قرار ملاقات می گذارید، می توانید این قانون را نادیده بگیرید.

صبح برای انجام کار دیگری گرم شوید. مثلا می توانید یک صبحانه مقوی برای خود تهیه کنید یا کمی ورزش کنید.

۵. محدودکردن استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند شبکه‌های اجتماعی

بخشی در گوشی هوشمند یا تبلت وجود دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا ببیند چقدر زمان صرف استفاده از اپلیکیشن های مختلف می کند. این زمان را بررسی کنید و سعی کنید به مرور زمان آن را کاهش دهید. در برخی از دستگاه‌ها، حتی می‌توانید محدودیت زمانی برای استفاده از هر برنامه تعیین کنید. انجام این کار کنترل شرایط را برای شما آسان تر می کند.
راه حل دیگر این است که برنامه های شبکه های اجتماعی را به طور کامل از تلفن همراه خود حذف کنید و فقط در رایانه خود از آنها استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید شبکه های اجتماعی را بررسی کنید و هر بار که منتظر می مانید، کامپیوتر خود را روشن کنید. مقایسه کنید که هنگام استفاده از یک شبکه اجتماعی چقدر آسان است که یک صفحه نمایش تلفن همراه هوشمند را چندین بار لمس کنید. با در نظر گرفتن این رویکرد، قطعا زمان استفاده شما کاهش می یابد.
اما اگر آنقدر مصمم نباشید که با مزاحمت های ناشی از رسانه های اجتماعی مقابله کنید، چه؟ در این صورت پیشنهاد می کنیم اپلیکیشن شبکه اجتماعی مورد نظر را در پوشه ای در گوشی هوشمند خود مخفی کنید. هرچی دیدی فراموش کن این احتمال وسوسه رفتن به شبکه های اجتماعی را در هنگام استفاده از سایر قسمت های تلفن همراه خود کاهش می دهد.

۶. استفاده از مسدودکننده‌های اینترنتی (وب‌بلاکر/ Web Blocker)

شما سر کار هستید و از مرورگر ویندوز استفاده می کنید. از شما خواسته می شود که یک برگه جدید باز کنید و یکی از شبکه های اجتماعی را مرور کنید. این لغزش کوچک مانند هدر دادن سی یا چهل دقیقه از زمان کار شماست. اما چرا از همان ابتدا سایت شبکه اجتماعی را در دفتر خود مسدود نکنید؟

مسدود کننده های اینترنت یا مسدود کننده های وب به شما این امکان را می دهند. می توانید آنها را در ساعات کاری فعال کنید و از آنها برای مقابله با حواس پرتی ناشی از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

۷. منطقه «تکنولوژی ممنوع» بسازید!

اتاق خواب، میز ناهار خوری و اتاق نشیمن به اندازه داشتن گوشی های هوشمند در برخی مکان ها خسته کننده هستند. اگر این کار را مناسب می دانید، می توانید برای خود قانونی وضع کنید و استفاده از تلفن های هوشمند را در برخی از اتاق های خانه ممنوع کنید.

۸. درنظرگرفتن برنامه پاداش‌دهی برای مقابله مؤثر با حواس‌پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی

اگر حواس‌پرتی‌های رسانه‌های اجتماعی واقعاً بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد و مانع از انجام کارها می‌شود، وقت آن است که به برنامه پاداش بروید. اما منظور از برنامه پاداش چیست و چگونه می توان آن را اجرا کرد؟

فهرستی از کارهای مختلفی که باید انجام شوند تهیه کنید. این فهرست همچنین شامل فعالیت های مرتبط با کار، وظایف روزانه و فعالیت های مثبتی است که برای پرورش استعدادهای خاص انجام می شود.

هر بار که یکی از این فعالیت‌ها را انجام می‌دهید، به خاطر استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مدت زمان مشخصی پاداش دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، اگر اتاق خود را جارو کنید، می توانید به مدت پنج دقیقه از شبکه های اجتماعی بازدید کنید و این پاداش شما خواهد بود.

اجرای برنامه پاداش بسیار آسان است. به یاد داشته باشید که قوانین و مقرراتی را که برای خود تعیین کرده اید رعایت کنید. یعنی تا زمانی که کار خود را کامل نکرده اید به شبکه های اجتماعی نروید. در غیر این صورت، برنامه پاداش هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

۹. استفاده از تکنیک تایم‌باکسینگ (TimeBoxing)

Timeboxing یک تکنیک مدیریت زمان است که در آن زمان خود را به واحدهای کوچکتر مانند واحدهای یک ساعته تقسیم می کنیم و هر یک از این واحدها را برای انجام کاری خاص کنار می گذاریم. به عنوان مثال، یک ساعت اول را در یکی از واحدهای زمانی خود برای پاسخ دادن به ایمیل ها اختصاص می دهیم و به محض اینکه یک ساعت تمام شد به ساعت و واحد زمانی بعدی می رویم و کار دیگری انجام می دهیم.

وقتی زمان خود را به این صورت تقسیم می کنیم، می توانیم با دقت بیشتری تصمیم بگیریم که چه ساعتی یا چه زمانی مجاز به استفاده از شبکه های اجتماعی هستیم و در چه ساعاتی نباید از آنها استفاده کنیم. با گذشت زمان، ما به استفاده از رسانه های اجتماعی فقط در زمان های خاص عادت می کنیم و سایر واحدها وقت خود را صرف انجام کارهایی می کنند که قبلاً تعیین کرده ایم.

۱۰. تعیین سرگرمی برای مقابله مؤثر با حواس‌پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی

اگر مدتی را با برنامه های سرگرمی به موقع بگذرانید، کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید.

خواندن کتاب سرگرمی شما به آسانی یا سخت و پیچیده بودن کار با چوب نیست. بستگی به انتخاب و اختیار شما دارد. هر شغل یا فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید و از بیشتر روز لذت ببرید.

۱۱. وضع ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بازه‌های زمانی طولانی

گاهی اوقات مشکلات جدی هستند و راه حل های اساسی لازم است. اگر عوامل حواس‌پرتی شبکه‌های اجتماعی در کار و زندگی شخصی شما اختلال ایجاد می‌کند، به مدت یک هفته از استفاده از آنها خودداری کنید. انجام این کار قطعا کار را برای شما سخت تر می کند. اما اگر آن را تحمل کنید، متوجه می شوید که حتی بدون استفاده از شبکه های اجتماعی نیز می توانید زندگی سازنده و بهتری داشته باشید.

بعد از گذشت یک هفته چه باید کرد؟ بعد از این مدت از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. اما احساس خوبی را که با صرف وقت بر روی اشیاء با ارزش به جای مرور پست های نامناسب فیس بوک و اینستاگرام به دست می آورید را در نظر داشته باشید. اگر این حس را فراموش کردید، برای مدتی دوباره استفاده از شبکه های اجتماعی را ممنوع کنید.

۱۲. کاهش تعداد دفعات پست‌گذاشتن در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از ما از رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن رویدادها و موفقیت های زندگی خود با دیگران استفاده می کنیم. البته، برای عزیزان ما، در هر کجای این سیاره زندگی می کنند، این یک راه عالی برای یادگیری در مورد حال ما است. اما اگر زیاده روی کنیم، چیزهای مهم زندگی را به دست نمی آوریم.

یکی دیگر از راه‌های کنترل حواس‌پرتی در رسانه‌های اجتماعی، محدود کردن تعداد دفعاتی است که در پلتفرم‌های مختلف پست می‌کنید. به عنوان مثال، خود را به ارسال تنها یک بار در روز در هر پلتفرم محدود کنید و دیگر این کار را نکنید. به این ترتیب رابطه خود را با دیگران ادامه می دهید و به زندگی کاری و شخصی خود می رسید.

 

غلبه بر حواس‌پرتی ناشی از شبکه‌های اجتماعی به‌مرور زمان

کنترل و تغییر عادات رسانه های اجتماعی مانند هر کار دشوار دیگری زمان بر است و مستلزم پشتکار و اراده است. اگر احساس می کنید که گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و مشاهده پست های مختلف بر زندگی کاری و شخصی شما تأثیر گذاشته است، تصمیم جدی بگیرید تا وضعیت را تغییر دهید و در مسیر خود قرار بگیرید. اگر زمان بیشتری را صرف کارهای ارزشمند کنید، در آینده از خودتان قدردانی خواهید کرد. به یاد داشته باشید، ترک یک بیماری است و ممکن است نتوانید به این راحتی از شر حواس پرتی رسانه های اجتماعی خلاص شوید. نکته اصلی این است که ناامید نشوید و به تلاش ادامه دهید. اتفاقات خوب در طول زمان رخ می دهد.

در آخر

نظر شما چیه؟ آیا می توانید راه حل یا توصیه دیگری برای مقابله با اعتیاد به شبکه های اجتماعی پیشنهاد دهید؟ آیا تجربه ای در مورد موضوع و غلبه بر این حواس پرتی ها دارید؟ در قسمت نظرات می توانید ما و خوانندگان ما را از نظرات خود مطلع کنید.

اگر خواندن این مطلب برای شما مفید بود، لطفاً آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید